norrlandsflamma

Alla inlägg den 17 mars 2012

Av Malin Nyström - 17 mars 2012 21:33

 

Har nyss tittat på det första avsnittet av kanal5's nya stört sköna amerikansk komediserie Suburgatory. Jag rekommenderar den verkligen, den är helt överdriven, och riktigt rolig. Föll mig helt och hållet i smaken, så denna serie kommer jag helt klart att fortsätta följa.   


Den handlar om Tessa, vars pappa abrupt rycker upp henne med rötterna från coola Manhattan till helvetet i villaförorten, på grund av ett ynka litet paket med kondomer. Där väntar plastic-fantastic mammor som gärna umgås med Tessas ensamstående pappa, ett helt nytt vokabulär och mer sockerfri Red Bull än Tessa någonsin kunnat (mar)drömma om.


Kika på trailern och se vad ni tycker:

Av Malin Nyström - 17 mars 2012 14:15

Just nu sitter jag och dricker en stor kopp med varm te och tänkte alldeles strax bege mig ut på en härlig powerwalk! ..Egentligen hade jag inte tänkt göra det idag, men i brist på annat så har jag bestämt mig för att bege mig ut en sväng. Enligt mig så känns mycket bättre att göra det, istället för att bara sitta i soffan och dega hela dagen.


 

Det man bör tänka på när man powerwalkar är:

1. Att hålla en god kroppshållning, sträck upp överkroppen, dra axlarna bakåt och sänk dem och slappna av i nacke och axlar.


2. För att på ett så bra sätt få en hög fart och få med sig energin framåt, måste man hjälpa till med att arbeta med armarna. Armarbetet sker i axelleden och bålen bör vara så stilla som möjligt. Armarna ska pendla fram och bak i en lätt pendlande rörelse. Ju hårdare man arbetar med armarna desto lättare är det att komma upp i högre fart utan att behöva bli allt för trött i benen.


3. När man tar steget ska hälen markerat sättas i marken först. Tårna ska nästan peka rakt upp mot himlen så att vadmuskeln och hälsenan blir helt utsträckt. Knäleden bör vara helt sträckt när man sätter i hälen i marken tills man är i stödfasen, det vill säga när foten är rakt under kroppen.


4. När man har kommit så långt är det dags att öka farten, nu arbetar man upp farten med hjälp av armföringen, frånskjutet och frekvensen i steget. Här känner man även att för att det ska bli en mjuk gång och lätt att komma upp i fart så får man ta lite längre steg och här kommer automatisk ett höftarbete igång som man kommer att känna när man ökar farten.


5. Det som är viktigt är att få hjärtat att arbeta, det handlar inte om att göra det så jobbigt som möjligt utan att ligga på så perfekt puls som möjligt beroende på vad man tränar. Det är pulsen som avgör vad man tränar och hur hög förbränning man har.


Längden på ett powerwalk-pass bör vara mellan 30 - 60 minuter. Beroende på hur bra kondition man har kan hastigheten variera. Ett bra riktmärke är att på 60 minuter gå 7-8 km.

Av Malin Nyström - 17 mars 2012 07:46

Hej på er och godmorgon! Hoppas ni sovit gott, det har i alla fall jag gjort! Jag vaknade alldeles nyss och det är faktist riktigt skönt att gå upp såhär tidigt. Hatar att vaknar runt tolv, för då känns det verkligen som jag har sovit bort hela dagen, så himla jobbig känsla. Aja, nu ska jag sluta babbla. Ska äta lite frukost nu och sedan ska jag ut och gå en sväng, vi hörs lite senare!

 

Ovido - Quiz & Flashcards