norrlandsflamma

Alla inlägg under september 2012

Av Malin Nyström - 3 september 2012 10:15

1. Citrusfrukter
Vad: Apelsiner, mandariner, citroner och grapefrukt.


Varför:
De innehåller antiinflammatoriska flavonoider, som har förmågan att tränga in i hjärncancerceller, ta död på dem och försämra cellernas förmåga att invadera intilliggande vävnader.
Superinnehåll: Flavonoider, som också stimulerar leverns avgiftning av cancerogena ämnen.

Extra: Välj ekologiska, obesprutade, alternativ om du vill använda skalet.


2. Färgstarka grönsaker och frukter
Vad:
Pumpa, morötter, sötpotatis, zucchini, tomat, persimon (kallas även dadelplommon), aprikoser, rödbetor - och alla andra frukter och grönsaker med starka färger som orange, gul, röd och grön.

Varför: Innehåller betakaroten och lykopen, som båda har en förmåga att hämma celltillväxten i flera olika cancerstammar.


3. Tomater och tomatsås
Vad: Tomater.

Varför: Rika på det nyttiga ämnet lykopen, men för att det ska frigöras måste tomaterna tillagas. Lykopen sägs ge längre överlevnad för prostatacancerpatienter. Dessutom innehåller tomater en rad andra anticancernäringsämnen.
Extra: Gör en tomatsås, och tillsätt gärna olivolja som hjälper kroppen att ta upp näringsämnena. Om du köper en färdig tomatsås bör du undvika konservburkar med invändig plastbeläggning, som kan innehålla bisfenol A.


4. Rödvin
Vad:
Rödvin.

Varför: Innehåller många polyfenoler, bland annat resveratrol som sägs skydda friska celler från åldrande.
Superinnehåll:Polyfenolerna bildas i druvans skal och kärnor. Ämnet utsöndras sedan vid jäsning, vilket gör att halten är mycket högre i vin än i druvjuice.

Extra: Druvan pinot noir är särskilt rik på resveratrol.


5. Lök
Vad:
Lök.

Varför: Löksläktet innehåller svavelföreningar som minskar de cancerogena effekterna av nitrosaminer och N-nitrosoföreningar, som bildas i alltför hårt grillat kött och vid förbränning av tobak. Studier tyder på att de som äter mest vitlök har en lägre förekomst av njur- och prostatacancer. Lök hjälper till att reglera blodsockernivåerna.
Extra: De nyttiga vitlöksmolekylerna tas lättare upp av kroppen om de är lösta i lite olja.


6. Alger
Vad: Alger. De viktigaste ätbara algerna är nori, kombu (kelp), wakame, arame och dulse.


Varför:
Många sorters alger innehåller molekyler som bromsar cancertillväxten. Fukoidan, som finns i wakame- och kombualger (kelp) stimulerar exempelvis immuncellerna.
Superinnehåll: Nori är en av de extremt sällsynta växtarter som innehåller långkedjiga omega-3-fettsyror, vilka är effektiva mot inflammationer och oumbärliga för nervcellernas funktion.

Av Malin Nyström - 3 september 2012 09:36

God morgon och glad måndag till er! Idag har jag haft en liten sovmorgon, men nu har jag vaknat upp och ska strax göra i ordning någonting gott att äta. Sedan ska jag göra mig klar för en solig promenad inne i Gällivare bland alla olika affärer..


Jag hinner inte skriva så mycket mer just nu, börjar bli väldigt hungrig. Men jag hoppas att ni får en fortsatt trevlig måndag, så hörs vi lite senare idag!


Av Malin Nyström - 2 september 2012 16:15

Har mer eller mindre hittills spenderat denna dag framför datorn och kollat på inredning, inspiration och liknande till våran nya lägenhet. Åh, vad jag längtar tills vi kommit hem igen och kan börja med flytten ordenntligt.



Hjärnan går på högvarv gällande inredning för våran nya lägenhet. Jag vet ännu inte hur jag ska möblera eftersom jag har inga mått på lägenheten. Men vår nya lägenhet är väldigt ljus, och det vill jag verkligen ta tillvara på.

Så jag funderar över att hålla möbler och alla detaljer i vitt och grått, men även ha ett ordentligt inslag av det naturliga som trä, sten, hampa, ull, grenar och stubbar. Höstigt, fint och underbart mysigt!

Av Malin Nyström - 2 september 2012 10:09


Klockan tickar på och jag har legat i sängen med frukost och tittat på det klassiska Disneydags i någon timme. Mys på hög nivå, och massor av nostalgi. Jag har kollat på det sedan jag var liten och jag gör det än, love it! För det finns väl ingen åldersgräns på disney, eller?

Av Malin Nyström - 1 september 2012 23:30

Ännu en dag har passerat och det börjar bli dags att lägga sig. Ikväll har jag inte gjort så mycket annat än att umgås med Christian och tagit det lugnt. Middag, handlat, myst i husvagnen och ätit lite gooodis!

Jag brukar föredra kvalitét före kvantitét när det gäller sötsaker.

Av Malin Nyström - 1 september 2012 11:13



Hur härligt höst väder är det inte idag då? Jag vet knappt ens var jag ska ta vägen så glad jag blir! Tog mig först en god och energirik frukost framför tv'n, och sedan blev det självklart att jag tog på mig mina promenadskor och begav mig ut på en promenad i det fina vädret. Lite tråkigt bara att jag ska sitta på en buss i tre timmar idag, men vad gör det om hundra år..

Anyways, dagens planer är att packa klart väskan, göra några ärenden, om jag hinner ska jag även packa ner ännu lite mer av lägenheten och sedan klockan 14:35 sätter jag mig på bussen mot Gällivare.

Av Malin Nyström - 1 september 2012 08:45


Första september idag. Första riktiga höstmånaden. Löven har börjat falla, och det känns att det blivit kallare i luften. Man kan nog officiellt säga att hösten är här nu, vilket innebär att den finaste och mysigaste årstiden på hela året är här.

Ovido - Quiz & Flashcards