norrlandsflamma

Direktlänk till inlägg 3 september 2012

Knep för en bättre hälsa, del I

Av Malin Nyström - 3 september 2012 10:15

1. Citrusfrukter
Vad: Apelsiner, mandariner, citroner och grapefrukt.


Varför:
De innehåller antiinflammatoriska flavonoider, som har förmågan att tränga in i hjärncancerceller, ta död på dem och försämra cellernas förmåga att invadera intilliggande vävnader.
Superinnehåll: Flavonoider, som också stimulerar leverns avgiftning av cancerogena ämnen.

Extra: Välj ekologiska, obesprutade, alternativ om du vill använda skalet.


2. Färgstarka grönsaker och frukter
Vad:
Pumpa, morötter, sötpotatis, zucchini, tomat, persimon (kallas även dadelplommon), aprikoser, rödbetor - och alla andra frukter och grönsaker med starka färger som orange, gul, röd och grön.

Varför: Innehåller betakaroten och lykopen, som båda har en förmåga att hämma celltillväxten i flera olika cancerstammar.


3. Tomater och tomatsås
Vad: Tomater.

Varför: Rika på det nyttiga ämnet lykopen, men för att det ska frigöras måste tomaterna tillagas. Lykopen sägs ge längre överlevnad för prostatacancerpatienter. Dessutom innehåller tomater en rad andra anticancernäringsämnen.
Extra: Gör en tomatsås, och tillsätt gärna olivolja som hjälper kroppen att ta upp näringsämnena. Om du köper en färdig tomatsås bör du undvika konservburkar med invändig plastbeläggning, som kan innehålla bisfenol A.


4. Rödvin
Vad:
Rödvin.

Varför: Innehåller många polyfenoler, bland annat resveratrol som sägs skydda friska celler från åldrande.
Superinnehåll:Polyfenolerna bildas i druvans skal och kärnor. Ämnet utsöndras sedan vid jäsning, vilket gör att halten är mycket högre i vin än i druvjuice.

Extra: Druvan pinot noir är särskilt rik på resveratrol.


5. Lök
Vad:
Lök.

Varför: Löksläktet innehåller svavelföreningar som minskar de cancerogena effekterna av nitrosaminer och N-nitrosoföreningar, som bildas i alltför hårt grillat kött och vid förbränning av tobak. Studier tyder på att de som äter mest vitlök har en lägre förekomst av njur- och prostatacancer. Lök hjälper till att reglera blodsockernivåerna.
Extra: De nyttiga vitlöksmolekylerna tas lättare upp av kroppen om de är lösta i lite olja.


6. Alger
Vad: Alger. De viktigaste ätbara algerna är nori, kombu (kelp), wakame, arame och dulse.


Varför:
Många sorters alger innehåller molekyler som bromsar cancertillväxten. Fukoidan, som finns i wakame- och kombualger (kelp) stimulerar exempelvis immuncellerna.
Superinnehåll: Nori är en av de extremt sällsynta växtarter som innehåller långkedjiga omega-3-fettsyror, vilka är effektiva mot inflammationer och oumbärliga för nervcellernas funktion.

 
 

Malin Nyström

3 september 2012 22:40

Tack för att du la till länken. Kom Själv på att jag glömt ange källan, men jag vågade ej lägga till den eftersom all text brukar bli helt knasig då man försöker redigera till texterna som man har skrivit.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Nyström - 23 oktober 2012 09:16


Av Malin Nyström - 23 oktober 2012 08:07


    Ännu en dag blir jag hemma. Jag mår inte bra alls! Får helt änkelt vila upp mig och förhoppningsvis bli bättre snart.. Känner mig förövrigt ganska inspirationslös och det är inte lätt att få till någon text när man ligger orklös hemma och ...

Av Malin Nyström - 22 oktober 2012 19:05


Får nog be om ursäkt för den dåliga uppdateringen, men har haft fullt upp med att bara orka ta mig upp ur sängen idag. Är som sagt sjuk. Så jag har helt enkelt inte orkat att blogga dessa dagar när jag är sjuk! Har bara tagit det lugnt hela dagen och...

Av Malin Nyström - 22 oktober 2012 09:30


 Godmorgon, eller någonting! Fick bli en hemmadag för mig idag då jag lyckats dra på mig en ordenlig förkylning, och den tillåter mig verkligen inte att jobba idag. Feber, hosta och snuva går inte riktigt ihop med det jag sysslar med på jobbet..  ...

Av Malin Nyström - 19 oktober 2012 09:45

Några fler än jag som är riktigt taggad inför Halloween? I år planerar jag att kostym-kicka min egen röv från de tidigare årens utklädnader, även om de var rätt så gryma. Har en enligt mig själv en rätt så strålande kostym, som jag sådär blogg-aktigt...

Ovido - Quiz & Flashcards